01.04.2016
Často se stává, že čeho má člověk dostatek, toho si přestane vážit a bere jako samozřejmost, že to má. A když je pak pozdě, diví se, že najednou musí draze platit, aby toho měl alespoň trochu. Každý den nám něco takového doslova protéká mezi prsty. A já se ptám, kdy bude to pozdě? Už bylo. Více jak 1,4 miliardy obyvatel Země si to uvědomuje až příliš hodně. Nemají přístup k té úžasné životodárné tekutině, o které je právě řeč.
Co vy? Jak často myslíte na to, že jste vlastně velmi bohatí? Když si ráno umýváte zuby, když si naléváte sklenici vody k pití, vaříte si kávu, myjete nádobí, sprchujete se, splachujete po sobě na toaletě, zaléváte květiny, zahradu nebo když plavete v zahradním bazénu napuštěném čistou nezávadnou vodou?
Tři březnové týdny se školní nástěnky prohýbaly pod tíhou informací týkajících se tohoto živlu, bez kterého by život na naší planetě nebyl možný. Žáci si tak mohli připomenout důležitost šetrného zacházení s vodou a nutnost péče o její zdroje. Také jim byl přiblížen svět vody v číslech, aby měli představu, jak málo je těch vyvolených, co mají přístup k pitné vodě, nebo kolik této kapaliny je potřeba k různým každodenním činnostem, kolik vody obsahuje lidské tělo a kolik by jí měli denně vypít atd. Dat bylo opravdu mnoho a kolik si jich stačili zapamatovat, si ověřili ve vědomostní soutěži, která proběhla přímo v den svátku vody. Ten slaví lidé po celém světě již téměř 20 let vždy 22. března jako Světový den vody. Tento důležitý den byl vyhlášen na valném shromáždění OSN na podkladě návrhů UNCED. Hlavním cílem tohoto dne je pořádání osvětových akcí k podnícení zájmů veřejnosti a odpovědných institucí o ochranu a udržitelný rozvoj ve využívání vodních zdrojů.
Naše školní soutěž na toto téma proběhla ve dvou věkových kategoriích, kdy děti vytvořily v rámci svých tříd týmy a společnými silami vyplnily soutěžní protokoly. Jedním z úkolů bylo i podat pár návrhů, jak pitnou vodou neplýtvat. Tohoto úkolu se výborně zhostila skupinka děvčat z 5. třídy (Hammerová, Horáková, Janošíková, Smékalová), ale celkově kategorii mladších žáků vyhrál v konkurenci dalších šesti skupinek tým z šesté třídy v zastoupení Vrtělová, Gieslová, Nevtípilová. V druhé kategorii mezi sebou soutěžilo 8 týmů, z nichž svými nastřádanými vědomostmi vyhrála děvčata 9. třídy – Vychodilová, Jahnová, Lišková, Kohoutková a Volková. Vítězkám gratulujeme a snad si pochutnaly na drobné sladké odměně. Co je však podstatnější, doufejme, že jim i ostatním žákům zůstane někde v podvědomí ta kapka důležitosti onoho tekutého drahokamu.
Mgr. Alexandra Michalcová
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
3 | 4 | |||||
7 | 10 | 11 | ||||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
jídelníček
Státní svátek
Základní škola Hlubočky, okres Olomouc, tel.: 585 359 042 (Ves), 585 359 026 (Dukla – elokované pracoviště), e-mail: zshlubocky@zshlubocky.cz
ZŠ Hlubočky na sociálních sítích
Spoluzaci.cz Facebook