Den Země

26.04.2017

Den Země

Povelikonoční týden jsme zakončili netradiční organizací výuky. Někdo by namítl, že se žáci zase ulívali a neučili, ale možná se naučili víc a podstatnější věci, než které jim nabízí běžná páteční výuka.
Den Země slavíme na naší škole již několik let různým způsobem a pro nás vyučující je tento den mimo jiné příležitostí, jak žáky upozornit na možný dopad různých lidských činností na planetu Zemi. Také využíváme tento mezinárodně uznávaný den k poukázání na skutečnost, že každý může svým jednáním mnohé změnit. A i když nezachrání celý svět, může přispět k jeho zachování po co nejdelší možný čas.
Na pátek 21. dubna jsme jednak objednali mobilní planetárium, kde se žáci 7. až 9. třídy zajímavým, pohodlným a srozumitelným způsobem dověděli něco víc o tom, k jakým změnám klimatu v současnosti dochází a jaký to má vliv na planetu. Divíte se, planetárium – tak snad hvězdy, ne? Ne, projekt Planetárium do škol nabízí mnoho programů a my jsme v rámci Dne Země vybrali téma: Klimatické změny – jaká budoucnost nás čeká? Promítání na kupolové ploše v oblíbené poloze ležmo se vždy těší oblibě. Jindy nepochopitelné a nezáživné pojmy jako globální oteplování, skleníkový efekt, tání ledovců, ničení pralesů nebo desertifikace, se staly daleko zajímavější a v této formě nezapomenutelné. Šesťáci zase stejným způsobem prozkoumávali Původ života.
Dále jsme pozvali oblíbeného autora populárně-naučných knih pro děti, pana magistra Chajdu s jeho programem Hravá věda. Zavítal mezi nás s dalšími novými pokusy a hravou formou zatáhl do světa chemie a fyziky většinu žáků. Místy bylo v hodině cítit takové zapálení pro fyziku, až začalo být v učebně horko a plameny šlehaly skoro ke stropu. Sami můžete posoudit na fotografiích.
Ve třetí učební jednotce se diskutovalo o historii a současnosti černých skládek, proč vznikají, jak tomu zabránit, co můžeme udělat doma, ve škole, co sami a co spolu s ostatními. Řekli jsme si, jak je můžeme zaznamenat a upozornit na ně úřady. To totiž může učinit každý z nás pomocí aplikace, kterou si můžeme bezplatně stáhnout na
www.zmapujto.cz. Téma jsme zahrnuli vzhledem k proběhlé akci Ukliď(me) Česko!, již se několik žáků školy zúčastnilo v úterý 18. 4., a mohli tak své postřehy předat spolužákům v otevřené diskuzi. Součástí byla i projekce filmu Oceán plastů, který však nebylo možné pustit celý. Jsem si však jistá, že i první minuty tohoto filmu byly dosti přesvědčivé a v našich dětech zanechaly hluboké pocity.
S nadměrným vznikem odpadů souvisela i další hodina, kdy po projekci dokumentárního filmu Příběh věcí, který vřele doporučuji všem (ke zhlédnutí na www.youtube.com), přišla na řadu aktivita s oblíbeným Kinder vajíčkem. Ale bohužel nešlo o jeho konzumaci, ale právě na tomto produktu jsme si ukázali, jak se neskutečně plýtvá materiálem, energiemi (o ty šlo v této jednotce především) a kolik odpadu při výrobě i konzumaci vzniká.
Posledním bodem Dne Země byly různé úkoly, luštění hlavolamů, hledání schované indicie pomocí fotek se zachyceným detailem vybavení školy nebo například třídění odpadů bez špinění. Všechny úkoly nějakým způsobem opět souvisely s opakováním toho, jak bychom měli s odpadem zacházet anebo lépe – jak ho nevytvářet. Zábavnou formou si všichni ve skupinkách ověřili, jak na tom v této oblasti jsou a nejšikovnější byli odměněni malou dobrůtkou.

Mgr. Alexandra Michalcová

Další fotografie

Den Země Den Země

« zpět

obecné info

školní rok

pro žáky

pro rodiče

Základní škola Hlubočky, okres Olomouc, tel.: 585 359 042 (Ves), 585 359 026 (Dukla – elokované pracoviště), e-mail: zshlubocky@zshlubocky.cz